It’s all about Exercises That Don’t Do What You Think They Do

Okej, det var länge sedan jag skrev ett inlägg som hade någon form av information i sig som kan vara användbart för er från mig som tränare! UNTZ! Idag så har jag valt att ta upp 3 olika typer av övningar som man gör på gymmet som man ofta tror tränar en viss kroppsdel men ofta gör något helt annat! Vissa övningar har ni säkert stenkoll på redan nu men jag kommer att ta upp de vanligaste felen.

1. Kettlebell swings
Man skulle kunna tänka sig att detta är en övning för axeln man svingar en kettlebell upp och ner. Men i själva verket så är övningen gjort för höfterna! När du gör kettlebell swing så ska man tänka på att all kraft kommer ifrån gluts sätesmuskeln och hamstring bakre delen av låren . I grund och botten så ska armarna bara komma med på resan.

2. Leg lifts
Okej, vi behöver absolut inte tveka på att benlyft är en utmanande övning, till synes för dina nedre magmuskler. MEN! verklighets check det finns inget som heter nedre magmuskler “lower abs” – anatomiskt sett. Din rectus abdominus (sex-pack muskeln) är en lång muskel, så när du arbetar magen så arbetar du hela muskeln. Sedan så tycker jag själv att man alltid ska dela in sin magträning i 3 olika fack, det vill säga olika övningar för hela rectus abdominus och oblics de långsmala musklerna på sidan av magen. Vilket betyder att det är inte alls är fel i att göra övningar för “nedre delen” av magen, mitten och sidorna. Men man bör ändå ha i åtanke att magmusklerna inte är separata muskler som Ex eran sätesmuskel som är uppdelad i 3 olika muskler. Det jag vill komma fram till är att ben lyft kan sätta extra stress på höftmuskulaturen och det är bättre att välja övningar som planka, bridge och flutter kicks som arbetar hela core muskulaturen.

3. Pull-ups
Jag hatar pull-ups, kanske för att jag är totalt värdelös på att göra dem? Men de är en helt fantastisk övningen för…..era ryggar! Det är inte som så att era armar eller axlar inte jobbar under själva övningen men den dragande rörelsen kommer ifrån latissimus dorsi muskeln som är som en vinge ut ifrån mitten av din rygg till midjan. Jag ser väldigt många som gör pull-ups i samband med armövningar och jag säger än en gång, det är inte fel att göra dem, men övningen blir inte rätt “behandlad” om man inte fokuserar på dina lats. En övning kan förändras väldigt mycket om man bara gör små ändringar i dem!

Så nu har ni haft något kul att läsa om! Kommentera gärna ifall ni har något speciellt ni vill att jag ska ta upp!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s